6. märtsil sai kolm aastat hetkest, kui Junimperium Distillery esimest korda Telliskivis külalisi tervitas. Uste avamisest alates on kullaga ehitud kadakate kuningriiki valitsetud asjatundlikult, kaalutletult ja kirglikult, täites iga džinniarmastaja unistusi ning soove. Et õnnestumist täis aega õiglaselt tähistada, jalutame minevikuradadel ja meenutame, kuidas tänasesse on jõutud.
Kui ühel hetkel hakkas džinn maailmas esile tõusma, sündis ka Junimperiumi asutaja Tarvo Jaansoo huvi džinnimaailma vastu. Temast sai aukartust äratava kollektsiooniga asjatundja, kes nägi selles joogis enda jaoks uusi võimalusi.
“Nähes, milline džinnibuum on maailmas, milliseid erinevaid pudeleid on ja maitseid, kus kõikjal on hakatud džinni tegema … See on äge valdkond! Käisime messidel, uurisime ja puurisime. Siis hakkas asi arenema. Mulle on alati meeldinud uue asja tegemine – see on minu jaoks driving force,” paneb ta ideesünni sõnadesse. Eesmärgiks sai ehitada alus ühele vingele Eesti oma käsitöödžinni brändile, mis omaks potentsiaali maailmas tuntuks saada ja läbi lüüa.
Esimeste katsetuste juurde asudes oli selge, et põhjamaisest loodusest inspireeritud nn nordic gini kopeerima ei hakata. Sooviks oli leida täiesti unikaalne tee ja kirjutada ajalooraamatusse ainulaadne lugu, mis eristuks ning jääks kaunilt kõlama. Sellest kirja panemata reeglist idanes ka džinnivabriku nimi – Junimperium. Džinni kõige domineerivamaks maitsenüansiks peavad ju vaieldamatult olema kadakamarjad. Et kadakas (juniperus communis) on joogile kuningaks, on džinn tema impeeriumiks.
Haruldus sarnaste seas
Tänase päevani on Junimperiumi toodetes esikohal kadakamarja kasutamine. “Oleme üks väheseid – kui mitte ainsad –, kes kasutavad nelja erinevat kadakamarja, neljast erinevast Euroopa piirkonnast. See annab meie džinnidele unikaalse, aromaatse ning äratuntavalt kadakase selgroo,” kirjeldab Tarvo.
Ta lisab, et tänaseks käib džinnimaailmas tegelikult arutelu ka selle üle, et ehk võiksid paljud džinnid hoopiski liköörid või muud joogid olla, sest kadakamari jääb maitses kaugeks. “See on tekitanud diskussiooni, kas need on üldse džinnid. Aga meie eesmärk on ikkagi teha head džinni … Ja mitte ainult – teha maailma parimat,” kinnitab ta teema valguses.
Junimperiumi kõige esimene jook, mis oma aukoha tootevalikus leidis, oli Blended Dry Gin. “Ehk oleks lihtsam olnud mõne teisttüüpi džinniga peale hakata, aga soovisime alustada maailma kõige vanemast ja väärikamast – puhtast London Dry tüüpi džinnist, mis näitaks meie kvaliteeti ja ideede selgust.”
Kui tavaliselt räägitakse, et esimene vasikas läheb aia taha, siis see kolm aastat tagasi loodud retsept on Junimperiumis vastupidiselt just kõige edukam. “Mäletan, et olin vaid paar kuud pärast distillery avamist Veronas. Ühe lõunasöögi ajal tuli mulle meilile kiri, et Junimperiumi Blended Dry Gin on võitnud San Francisco prestiižsel maitsekonkursil kuldmedali. Olin kindel, et tegemist on eksitusega. Et esimene võistlus, esimene toode ja kohe kuldmedal … ,” jagab Tarvo mälestustes hästi püsivad emotsioone. “Esimene tunnustus on alati meeles. Mõistad, et see idee, mis sul kunagi peas oli, vormus mingiks käega katsutavaks või keelega puudutavaks asjaks. Et see ongi nii hea, kui sa ise lootsid!”
Tänaseks on medaleid Junimperiumi džinnidele kolme aasta jooksul kogunenud aukartustäratavalt palju – kokku on võidetud üle 60 medali, millest rohkem kui 20 on kullakarva.
Lisaks Blended Dryle, tõuseb teiste seast kindlasti esile ka sloe gin ehk Eesti ainus laukaploomi džinn, mis on oma kategoorias 2021. aastal tunnistatud maailma kõige-kõigemaks ehk siis World Best Sloe Gin’iks. “Idee oli luua aromaatsem, värskem ja kergem Sloe Gin, lisades vähem vürtse. See on aastaringselt tarbitav, mitte vaid jõuludel. Arvan, et see teistmoodi lähenemine tõi ka edu,” sõnab Tarvo.
“Kui keegi oleks mulle kolm aastat tagasi öelnud, et Junimperiumist saab lähiaastatel üks enim auhinnatud džinnikodasid Euroopas, oleksin öelnud, et pea nüüd, ootame ikka ja seame atra,” räägib ta, kuid lisab, et sisimas püsis alati tunnustuse saamise lootus.
“Iga kunstnik loodab, et tema kunst müüb. Ja kui selleks on džinn, peab meeles pidama, et see on ühekordne. Retsepti enam muuta ei saa – peame seda kvaliteeti hoidma,” märgib ta. Tarvo on kindel, et kui Junimperiumi esimene džinn oma auhindu poleks pälvinud, oleks väga raske arvata, kuidas tooteid edasi arendada.
Kultuurselt ja lennukalt edasi
Tänaseks on Telliskivi tootmispind kitsaks jäämas, kuid vaatamata kummalisele covid-perioodile, on džinnikoda suutnud oma müüki ja tootmismahtu kasvatada. “Inimesed on meid leidnud nii Eestis kui ka välismaal ja hindavad kvaliteeti, mille pudelisse paneme.”
Junimperiumi džinne saab tänaseks osta rohkem kui kümnest erinevast riigist, millest kõige eksootilisemaks võib nimetada Indiat. Ja kui Junimperium tahab, et teekond jätkuks, tuleb Tarvo sõnul mõelda, kuidas jätkusuutlikku tootmist arendada. “Tähendab, et mõned asjad tuleks automatiseerida, sest ka inimvõimetel on piirid. Ja mingil hetkel peab Telliskivi ruumidele ilmselt ka täiendust leidma.”
Asukohast rääkides peab Tarvo väga oluliseks punktiks sel eduteel ka Junimperiumi baari. “Esimest päevast on see meie külastajate jaoks olnud visiitkaardiks. Ei ole paremat võimalust oma toodangut tutvustada,” on ta kindel.
Lisaks baarile, korraldatakse Junimperiumis ka unikaalseid džinnivabriku tuure, mis kingivad osalejatele teadmisi džinni ajaloost ja joogi valmistamisest. Samal ajal pakutakse ka praktilisi nõuandeid, kuidas ise kokteili valmistada ning teha seda tasemel. Nii on alkoholitootjana Junimperium aidanud kaasa ka joogikultuuri edendamisele.
“Tihti räägitakse, et eestlane joob palju. Kui inimene tuleb tuurile ja saab aimu, miks ja kuidas, muutub ka suhtumine. Ja joomisest saab kultuurne alkoholi nautimine,” räägib Tarvo suurema pildi kujundamisest.
Junimperium on kolme aastaga saavutanud oluliselt rohkem, kui paljudel teistel tootjatel tihti ette on näidata. Tarvo ütleb, et sellised hetked ja edusammud annavad jõudu ning entusiasmi, et maailma parima džinni tootmisega kindlasti veel pikalt jätkata.
Kõik Junimperiumi džinnid on leitavad meie e-poes. Proovi ise järgi, kuidas auhinnatud joogid maitsevad.